Tirsdag d. 14/1 - 14
- Hvad sker der i:
·
570
-
Muhammed Ibn
Abdallah fødes i byen Mekka.
·
610-632
-
Muhammeds
tilværelse som handelsmænd ændres markant. Han modtager sit kaldt som profet på
d. 27. dag i ramadan oppe i områdets bjerge uden for Mekka, hvor han møder
englen Gabriel (Jibril) som fortæller Muhammed at han er Allahs udvalgte
sendebud. Igennem de næste 23 år modtager Muhammed løbende åbenbaringer indtil
han dør i 632.
·
622
-
Muhammed og hans
tilhængere udvandrede til nabobyen Medina pga. de blev forfulgt, da byens
befolkning ikke var enig/tilfredse med de åbenbaringer som Muhammed bragte dem.
B.la. at der kun var én gud – hvilket grundet pilgrimsrejser osv. gav byen et
indtægtstab da folk ikke længere kom så meget til byen for at tilbede alle de
forskellige guder. I Medina bliver Muhammed taget godt i mod og han bliver
ledere af byen.
-
Muslimsk tidsregning
regnes fra denne dato og markere dermed begyndelsen på en ny tid. Muslimerne
bliver majoritet i Medina. Der opstår kampe mellem Mekka og Medina – i 630
indtager muslimerne Mekka.
·
632
-
Muhammed dør –
hvilket kommer som en overraskelse og der opstår uenighed omkring hvem den
rette arvtager er. Det bliver Abu Bakr – valgt ud fra et flertal, en af de
første muslimer og profetens nære ven. Han blev nu leder af muslimerne og kunne
kalde sig Kalif. Han træder i stedet for Muhammed som leder – men ikke som
profet.
Vi færdiggjorde Muhammeds afskedsprædiken ved at gå den igennem:
Tekst 2: Muhammeds afskedsprædiken (Klassisk &
Moderne Islam s. 63-64)
Er teksten set inde eller ude fra?
Teksten er set indefra.
Fordi Muhammed selv er muslim, og han skriver til muslimerne – til dem som bekender
troen.
Tekststeder hvor man tydeligt kan se at teksten ses
indefra:
”Vær mit vidne O Allah, at jeg har
overbragt Dit budskab til Dit folk”
-
Han bekender sig
til troen, Allah er den største.
”Efter at have prist og takket
Allah sagde profeten (Gfmh)”
-
Gfmh betyder
guds fred være med ham og ”ham” er Muhammed.
Tekstens opbygning overordnet set:
Muhammed fortæller til
sit folk, hvordan han ønsker de skal opføre sig og forsætte med at leve og
opføre sig når han ikke længere er i blandt dem dvs. efter hans død. Muhammed
holder denne tale kort tid før hans død.
Afsnit 1:
Man skal lytte grundigt
efter, så de ved hvad de skal gøre når han ikke længere er der.
Afsnit 2:
Man skal ikke gøre
andre ondt, ellers vil Gud straffe en senere hen – ens geringer vil blive
afregnet, når man møder sin herre, derfor vil de dårlige ting man har gjort
blive straffet.
Mekka er den hellige
by. Centrum for kult (centrum for tilbedelse), her skal hver enkel muslim føle
sig sikker.
I Mekka ligger Kabaen –
bygget af Adam, genopbygget af Abraham og hans søn. Til minde for Allah, man
skal kun dyrke én Gud. Det er her vi
finder symbolet for monoteismen.
Afsnit 3:
Allah har forbudt
rente. Det har han fordi man hverken må tildele nogen skade, eller selv lide i
uretfærdighed – hvilket man kan i forbindelse med ”spillet med penge” i form af
lån og gæld, hvor man kan ende i problemer, kriser osv. Man skal leve i beskedenhed.
Afsnit 4:
Blodhævn forbydes dvs.
mord. Hvis en person har slået en anden person ihjel må man ikke tage hæve i
form af at slå ihjel. Muhammed stopper det, fordi hvis man bliver ved med at
hævne sig, hvad vil det så ende med?
Afsnit 5:
Man skal overholde de
hellige måneder fx Ramadan. De vantro overholder ikke dette og prøver at ændre
på Allahs ord ved at forbyde det Allah har tilladt og tillade det han har
forbudt. Allahs ord skal overholdes.
Afsnit 7:
Forholdet mellem mand
og kvinde.
Både mænd og kvinder
har visse rettigheder over hinanden – på forskellige niveauer.
At mændene har Allahs
tillid skal forstår på den måde at Allah regner med den enkle man og skal
derfor behandle sin kvinde ordenligt hvis hun vel og mærke opfører sig lydigt,
altså gør hvad hendes mand siger, så skal hun behandles godt af sin
mand.
Dette er et skridt i den rigtige
retning mod ligestilling.
Snak på klassen:
Dette afsnit kan
opfattes på forskellige måder – afhængig af synsvinkel.
Nogle ser dette som
kvinder bliver sat i en meget stram bås, mens andre ser det som en beskyttelse mod kvinden – forstået på
den måde, at Allah har givet manden sin tillid og stoler på manden behandler
kvinden på bedst muligvis, at han altså gør det der er bedst for kvinden og
ikke kun trodser hende for at trodse hende.
Det afhænger af hvordan
man tolker på ordene i teksten – om man tager ordene bogstaveligtalt eller
ikke.
Vi snakkede nu om hvad motivationen kunne være for
at være en god muslim - Dette var det vi nåede frem til:
Man møder sin herre ved
enden – altså på dommedag.
”husk at du en dag vil stå frem for Allah og svare
for dine handlinger”
Camilla Pedersen
Ingen kommentarer:
Send en kommentar