Store
islamiske bevægelser
Modernister
|
Islamister/Fundamentalisme
|
Traditionalister
|
-
De mener at Islam skal tilpasses til
den moderne levestil – f.eks. Demokrati, ligestilling, alkohol,
menneskerettigheder osv.
-
Vil gerne lave ny fortolkninger
-
Bevægelse der opstod i 1800-tallet
-
Journalisten (filmen – ”Når Sharia dømmer”)
har tilpasset ”sin” tro til den moderne verden
|
-
Ønsker at vende tilbage til det oprindelige
Islam
-
Skaber en ny fortolkning
|
-
Tro mod traditionerne
-
Største gruppe
-
Tilsluttes retsskoler
-
Skeptiske overfor nye fortolkninger – det skal
ikke genfortolkes
-
Problemer skal løses ved hjælp af
traditionelle autoriteter
-
De mener at det er ”farligt” at fortolke selv
-
Man søger svar igennem retsskolerne
|
Idealtyper: Den man gerne vil være. En kasse man sætter folk
ind i. Hvis de er i denne ”kasse” så opfylder de alle kriterierne inde for
denne ”kassen”.
Derefter gruppearbejde om forskellige tekster, og om
hvorvidt der er modernistiske, fundamentalistiske/islamistiske eller
traditionalistiske.
Tekst 1 - Artikel fra
Hizb-ut-tahrir: En stemme til kandidaten er en stemme til partiet
Den handler som sekulære partier, dette betyder partier som
er baseret på at Gud og politik skal være adskilt, dvs. At teksten er
fundamentalistiske/islamistiske, da man er imod demokrati - Ønsker man succes og gavn i dunya (dunya =
”i denne verden”), så skal man vide, at denne gavn ligger hos Allah, og ikke
hos de sekulære kufr-partier (s. 1 ll. 17-18)
Tekst 2 - Pressemeddelelse fra Islamisk Trossamfund
De burde være islamistiske men de skriver også at mange
kvinder er på arbejdsmarked. Men da de skriver sådan og de ikke diskutere mod
at kvinderne er på arbejdsmarkedet er teksten modernistisk, men i dette tilfælde
er det er det en blanding af
fundamentalistisk/islamistisk og traditionalistisk, da de også
argumenter de også for at kvinder skal bære tørklæde
Tekst 3 - Muslimer i dialog - Invitation til positiv dialog
mellem kristne og muslimer
Muslimer invitere kristne til en dialog om hvilke ligheder
og uligheder der er mellem Islam og kristendommen. Teksteren er modernistisk da
der acceptere at der findes andre måder at finde gud på.
Tekst 4 - Screen-shots fra Forum for Kritiske
Muslimers Facebook-side.
Den er modernistisk da den tilpasser sig den morderne verden
og bare det at den hedder Forum for Kritiske Muslimers, da de har lov til at
være kritiske overfor Islam. Pigen (Khakan) på billedet har ikke tørklæde
på.
Tekst 5 - Fra http://isbcc.org/isbcc/
- A cultural landmark
Det er en modernistisk tekst da de er meget for at oprette
en masse workshops. De siger også at de ønsker samarbejde med jøder og kristne
og universiteterne, dette vil fundamentalister ikke gøre.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar